Gouda en Krimpenerwaard

Op zondag 9 juni 2019 vertrokken de “Happers en Trappers” voor een 2-daagse naar Gouda. De hele week was het bang afwachten wat de weergoden voor ons in petto hadden want het beloofde weer eens een wisselvallig weekend te worden.

Dus vertrokken we met een klein hartje naar Bergambacht, een dorpje op een 10-tal km van Gouda, waar ons hotel gelegen was. Daar hadden we afgesproken om 11u. Toen we compleet waren, en ons eerste drankje in de bar hadden genuttigd kwam de zon er op haar kousevoetjes door, stilaan werden de opklaringen breder, en tegen de tijd dat de fietsen startensklaar waren, waren de meeste wolken weg.

Lunchen deden we in café De Vlist, op het zonovergoten terras in een (weeral) uitermate plezante sfeer. Met 27 fietsers begonnen we aan de Gouda en Krimpenerwaardroute, een route die ons langs schilderachtige landschappen en weidse velden bracht waar water met ontelbare waterlelies de natuurlijke grens met de weilanden vormt, waar hoevedieren en watervogels harmonieus naast mekaar leven en waar talrijke grote witte zwanen en bruine koeien het groen doorbreken.

Ook de mooie huizen met de bruggetjes over de brede grachten passen volledig in het decor en lijken wel uit een sprookje te komen, de vele molens maken het plaatje compleet. Kortom, we hadden ogen tekort om alles op te nemen.

De gezellige terrasjes in de kleine dorpjes leken ons uit te nodigen maar…we mochten ons niet laten verleiden want na een goeie 25km wachtte het mooie Gouda ons op. Op de grote markt met het prominente stadhuis mochten we ons tegoed doen aan een verfrissend biertje, want ondertussen was de temperatuur aardig opgelopen. Daarna terug de fiets op voor de rest van het wondermooie traject.

Niemand die kon vermoeden dat de zusjes Drieghe nog een verrassing uit hun fietszakken zouden toveren, en op 6km van onze eindbestemming werd een mooie picknickzone de plek om de zelfgemaakte limoncello en advokaat te proeven.

Na een verfrissende douche en voor sommigen een deugddoende wellness, nietwaar Peter en Christine, was het aperotime en werden de 3X 5euro getrokken. Proficiat Brigitta, Rony en Liliane!

Het avondeten in hotel Arendshoeve was op elk vlak top, en de begeleidende wijntjes werden beter naargelang de avond vorderde.Opnieuw werd er met een bang hartje overlegd of we ’s anderendaags wel zouden kunnen fietsen, of de voorspelde regen zou uitblijven en of onze tweede mooie fietstocht niet lettelijk in het water zou vallen !!!

Maar nee hoor !!! Bij het ontbijt werd net als de dag ervoor de lucht blauwer en blauwer, en tegen 10u stonden we weer klaar onder een stralend zonnetje. Met een dertigtal km te gaan was de route wat korter dan de dag ervoor, maar aan schoonheid werd ze als het ware overtroffen, de overzetboot bij het begin en op het einde was de perfecte afwisseling op de wederom mooie groene weidse vergezichten waar de molens voor het enige reliëf zorgden.

De lunch werd deze keer genomen in het pannenkoekenhuis vlak onder de molen die bij ons het hotel hoorde. Enkele mensen kozen ervoor om vroeger te vertrekken, anderen maakten nog een uitstapje naar Gouda waar we onze tweedaagse afsloten met een wandelingetje door de stad, de aankoop van kaas, en een laatste biertje op een terras.

Ik denk dat we terug een streepje mogen bijzetten in de analen van de “Happers en Trappers”

Volgende afspraak op 23 juni in Axel, tevens onze 20ste editie, en onze sponsor Daniël heeft al aangekondigd “dant er zal op zijn” aiai… als dat maar goed komt ;-)