Wat is fietsen zonder leeftijd (FZL)

FZL1Het samen genieten van de natuur en de buitenlucht, met je haren in de wind, en dat over de generaties heen van jong (de piloten) tot oud (de passagiers). WTC Lambroek breidt met zijn sociaal project Fietsen Zonder Leeftijd niet alleen het zorgaanbod van de Wetterse zorginstellingen uit met een ‘mobiele dimensie’, maar ook van oudere mensen die nog in hun eigen huis wonen.
Met de riksja (de speciale fiets van WTC Lambroek) worden ritjes gemaakt met één of twee passagiers van één tot twee uur. Afstanden, parcours en eventuele rust- of koffiepauzes worden met de passagiers afgesproken. Lange afstanden worden vermeden en er wordt altijd traag gereden. De passagiers moeten zich altijd comfortabel en veilig voelen. Afspraken om te fietsen kunnen zowel uitgaan van de passagier als van de piloot. Vrienden of familieleden die dit willen kunnen altijd meefietsen een gewone al dan niet elektrische fiets.
Piloten worden aangesteld door WTC Lambroek. Ritjes met de riksja vertrekken van de standplaats van de fiets of de ophaalplek van de passagiers en volgen bij voorkeur vooraf uitgewerkte parcours. Hoewel de riksja elektrisch kan ondersteund worden, moet de piloot zeker kunnen zijn dat zijn parcours berijdbaar is en dat hij/zij onderweg een pauze kan houden om de passagiers een drankje, een ijsje, een koffie met koeken, … te kunnen laten nuttigen, zonder dat de passagiers hun riksja moeten verlaten.
CYA LogoKandidaat-piloten voor de riksja krijgen van WTC Lambroek een opleiding om zowel met de fiets te leren rijden, passagiers veilig te laten in- en uitstappen en te leren omgaan met oudere mensen die weinig tot niet meer mobiel zijn. CYA LogoAlleen door FZL erkende piloten mogen met de riksja de baan op. Voor meer informatie mag u steeds Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Indien u zich een beeld wil vormen van wat FZL juist inhoud dan kan steeds eens kijken naar onze filmpje op Youtube.