Met de fiets naar Lourdes uit dankbaarheid

basFreddy De Geest (61) uit Massemen is vandaag met de fiets naar Lourdes vertrokken omdat zijn te vroeg geboren kleinzoon Bas het haalde. Hij neemt acht wielertoeristen, allemaal lid van WTC Lambroek, mee op zijn tocht van 1.150 kilometer in 11 dagen.

"Op 1 juni 2009 werd Bas, mijn eerste kleinkind, geboren. Met mijn vrouw Carine en clublid Marc Verleysen zat ik toen in de Champagnestreek. Mijn schoonzoon Wim liet weten dat mijn dochter Evelien bevallen was. Te vroeg want Basje werd pas in augustus verwacht. Basje vocht voor zijn leven en ik trok met mijn diepgelovige moeder naar Oostakker-Lourdes. Basje haalde het", vertelt Initiatiefnemer Freddy De Geest van café Parking.

Vechtertje

"Op 6 augustus 2013 werd zijn zus Renée geboren. Als alles goed verliep, zou ik met de fiets naar Lourdes rijden. Belofte maakt schuld. Begin januari haalde ik de fiets van stal. Met tranen in de ogen reed ik het eerste tochtje van 25 kilometer. Vorige week reed ik de toprit van 100 km. In de Vlaamse Ardennen zag ik sterretjes, maar ik beet door. Iedere keer als ik het moeilijk heb, denk ik aan Basje in de couveuse. Hij heeft gevochten als een leeuw om te overleven en dat zal ik ook doen op weg naar Lourdes", zegt Freddy.

Samen met vrienden Ivan Vernimmen, Willy Beeckman, Geert Hendrikx en dochter Laura, Patrick Eloot, Ronny van Den Berghe en Johan Van Haelst wil hij op vrijdag 25 juli Lourdes bereiken. Ook Ivan (58) heeft zo zijn redenen. "Ik overwon kanker. Uit dankbaarheid rijd ik mee." De benjamin van de bende is Laura, amper 14 jaar oud. Zij lijdt aan de ziekte van Adison, een nierziekte. "Eigenlijk is de tocht wat zwaar voor haar, maar ik vrees dat we ze van de fiets zullen moeten trekken", zegt papa Geert.

Genieten

Ze worden begeleid door vrienden en familie met de bevoorrading. "We houden het recreatief en maken ook plaats voor culturele nevensprongen. Het is de bedoeling dat we ook kunnen genieten van de geneugten van het leven", besluit Freddy. De ervaringen van de fietsers en begeleiders zijn te volgen op de blog via www.wtc-lambroek.be. (DVL)