WTC Lambroek start project 'Fietsen zonder Leeftijd'

FZLWielertoeristen club Lambroek uit Massemen breidt een sociaal luik aan haar activiteiten en start met 'Fietsen zonder Leeftijd'. "Dit project komt overgewaaid uit Kopenhagen en brengt fietsers samen met oude mensen die niet meer mobiel zijn voor korte fietstochten in de omgeving", weet Herman De Wulf, naast schepen ook coördinator van het project.

In Vlaanderen zet Mobiel 21, in samenwerking met Fietsberaad, zijn schouders onder het project. Herman De Wulf maakte kennis met het idee tijdens een Fietsberaad en testte het ook al uit op een fietsvakantie in het Zweedse Malmö. Elektrische bakfietsen met een duozit zien eruit als een soort riksja. "Met de riksja geraken ouderen weer wat verder en wordt hun leefwereld net dat tikkeltje groter. Eenzaamheid verdwijnt even. Spontaan komen er verhalen en een gezellige babbel met de vrijwilliger die hen vervoert. Mooie sociale contacten over generaties heen: de riksja wordt zo een sociaal instrument dat mensen actief samenbrengt", meldt Mobiel 21.

Herman De Wulf wil zelf de eerste fiets voor Lambroek financieren. Goed voor 6.000 euro, inclusief opleidingen. Hiervoor zoekt WTC Lambroek nog sponsors en ook piloten om met de fiets(en) te rijden. Wie interesse heeft, kan rechtstreeks contact opnemen met projectcoördinator via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ze hopen in het najaar met de eerste fietstochten te starten. (DVL)