Rondje Vleteren

26 juli 2020, reeds in de voormiddag kwam de zon al even piepen. Oef!!! Na een regenachtige nacht beloofde het een droge dag te worden. En ja hoor, tegen dat ik in “t hof van Commerce “ aankwam was de zon volop aanwezig. Ik zag al behoorlijk wat blauwe truitjes. Wat me deed denken dat iedereen er wel zin in had om aan onze 2e happen&trappen van het seizoen te beginnen. Door de toch wel strenge maatregelen wegens het coronavirus werd er beslist om wat verder uit elkaar te gaan zitten.

Enkele hapjes en drankjes later konden we naar hartelust smullen. Het Breugelbuffet had voor elk wat wils en de Stutte met charcuterie was zeker niet miniem. Iedereen was bijna klaar om te vertrekken toen An & Marc aankwamen. En Veerle en Jo gingen toch niet meefietsen. Zo konden we voor 14u met 30 fietsers vertrekken.

Dicht langs de oevers van de Ijzer fietsten we richting Franse grens. In één van de dorpjes was een opgebroken straat even spelbreker voor de mooie wegen die we tot dan toe al hadden gehad. Plots zagen we in de verte 2 bekende leden ! Lutje en Sylvain waren het parkoers in tegenovergestelde richting aan het fietsen. Verder ging het langs licht glooiende wegjes richting Sint Sixtus Abdij. Wat ons opviel waren de vele vriendelijke automobilisten die gewoon halt hielden om ons door te laten. Of zaten onze voorste wegkapiteins daar voor iets tussen?

Aangekomen in de brasserie, tegenover de Abdij , zag ik dat de tafels overvol met trappistenglazen stonden. Door het vele volk was het echter onmogelijk om samen te zitten, maar de trappistjes smaakten er niet minder om. Op het afgesproken vertrekuur was iedereen weer klaar om onze tocht verder te zetten. Ook nu kwamen we ons Brugs/Antwerps duo nog eens tegen. Het laatste gedeelte reden we over smalle paadjes en stukjes onverharde weg. En met de wind stevig in ons nadeel arriveerden we nog voor de klok van 18 uur aan het eindpunt. Enkelen bleven nog een beetje napraten en de rest reed richting huiswaarts.